android-manifest

شروع برنامه نویسی اندروید – قسمت سوم

اگر دو قسمت قبلی آموزش رو مطالعه کرده باشید ، باید تا اینجای کار یک پروژه اپ اولیه داشته باشید ؛ اگر اندروید استودیو رو باز کنید ، آخرین اپی(اپلیکیشن) که روش کار می کردید باز خواهد شد ، هر اپ اندروید به فایل های AndroidManifest.xml (با نام ثابت و یکسان برای تمامی اپ ها) ، فایل R.java (ثابت و یکسان برای تمامی اپ ها)  و یک فایل چیدمان یا ظاهر گرافیکی مانند sample.xml در پوشه layout واقع در پوشه res  و یک فایل جاوا مانند sample.java در قسمت src  ، نیاز دارد.

فایل AndroidManifest.xml حاوی تنظیمات اپ  شامل  ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌:  نام ، حداقل ورژن دستگاه اندرویدی که می تواند اپ ما رو اجرا کند ، اطلاعات فایل های(کلاس ها) جاوا ، دسترسی هایی که اپ می تواند داشته باشد مانند اینترنت و … ،‌ آدرس تم اپ و آیکون اپ.

android-manifest

فایل R.java حاوی اطلاعات آدرس های اجزای رابط کاربری که درپوشه ی res وجود دارند می باشد ، به عبارتی دیگراگر بخواهیم به یک دکمه در یک فایل sample.xml که در پوشه ی layout است و ظاهر یکی از صفحات اپلیکیشن ما را تشکیل می دهد دسترسی داشته باشیم باید آدرس دکمه رو در فایل R.java داشته باشیم. البته ما هیچ وقت با فایل R.java بصورت مستقیم کار نمی کنیم و خود IDE(محیط برنامه نویسی) اون رو مدیریت و حذف و اضافه می کند.

r-java

فایل های چیدمان یا رابط کاربری (UI) یا ظاهر گرافیکی که هرسه به یک منظور استفاده می شوند در پوشه layout قرار دارند ، این فایل ها شامل ابزارها(ویجت) مانند لیست ها ، دکمه ها ، متن ها ، انواع چیدمان افقی و عمودی و چیدمان نسبی ، ساعت ، تقویم و … می باشند که هم میتوانیم بصورت کد نویسی تایپ و استفاده کنیم و هم می توانیم از جعبه ابزار استفاده کنیم. برای هر صفحه ی اپلیکیشنمون نیز یک فایل جاوا داریم که به یکی از این فایل های رابط کاربری متصل است.

layout

فایل های جاوا ،‌فایل هایی می باشند که منطق اپ خودمون رو داخلش تعریف می کنیم ،‌ به عنوان مثال ابتدا تعریف می کنیم به یک فایل جاوا چه رابط کاربری متصل است و چه ابزارهایی با چه آدرس هایی داخل اون رابط کاربری موجود است ، سپس به یک دکمه ی فرضی که در رابط کاربری مرتبط وجود دارد کد نویسی انجام می دهیم که به هنگام کلیک چه عملیات منطقی انجام شود. یک مثال دیگر که بهتر متوجه بشید ، اگر یک ماشین حساب رو فرض کنیم دکمه ها و قسمت نشان دهنده ی اعداد رابط کاربری هستند و محاسبات بر عهده ی فایل های جاوا می باشد.

javaclass

قسمت Gradle Script در قسمت دایرکتوری اپ برای تنظیمات نوشتن اپ می باشد ، یعنی ربط مستقیمی به محتویات اپ شامل کدهای جاوا و رابط کاربری ندارد ، برای افزودن کتابخانه ها ، امنیت اپ ، ساختار کد نویسی اپ ،‌ ساخت فایل خروجی اپ و… می باشد که در حال حاضر نیازی به یادگیری نیست. و در آموزش های بعدی بصورت مفصل بحث خواهد شد.

 

پس این عکس زیر رو بخاطر بسپارید :

structure

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلد های ستاره دار الزامی می باشند *