activity-example

شروع برنامه نویسی اندروید – قسمت چهارم(قسمت آخر)

در این قسمت ما می خواهیم به صفر تا صد ایجاد و انتشار یک اپ بپردازیم ، خب اگر قسمت های قبلی رو مطالعه کرده باشید باید با ایجاد پروژه ، ساختار اندروید استودیو و ساختار پروژه در IDE(همان اندروید استودیو) آشنایی داشته باشید ؛ هر اپلیکیشن اندروید نیاز به یک فایل جاوا برای استارت نیاز دارد که در فایل AndroidManifest.xml تعریف می شود :

android-manifest

    <intent-filter>
        <action android:name="android.intent.action.MAIN" />
        <category android:name="android.intent.category.LAUNCHER" />
    </intent-filter>

این فایل جاوا(کلاس) از چرخه ی زندگی (Life Cycle) اندروید باید تبعیت کند ، یعنی به یکی از کلاس های استارتر اندرویدی تبدیل شود ، برای این کار باید از کلاس Activity یا Application که مربوط به فرم ورک اندروید هستند ارث بری(extends) کند ؛ که در عکس زیر مشاهده می کنید :

activity-example

دراین عکس کلاس SkewActivity یا مثلا MainActivity از کلاس Activity ، ارث بری (extends)  کرده است.

همچنین مشاهده می کنید که این کلاس به یک فایل رابط کاربری در پوشه layout متصل شده است ؛ (setContentView(R.layout.activity_skew

همیشه متد public void onCreate باید هنگام ارث بری از activity  دوباره نوشته شود تا خصوصی سازی بشود و متد پدر لغو شود(یه جزیی شاید براتون سخت شد این قسمت ولی مهم نیست ادامه بدید بعدا متوجه میشید).

پس ما یک کلاس جاوا داریم که در منیفست تعریف  و از activity ارث بری کردیم  و همچنین به یک فایل رابط کاربری متصل کردیم.

برای تغییر نام  اپ پس از ایجاد آن میتونیم به مسیر res>values بریم و فایل strings.xml و مقدار app_name که نام فعلی رو در مقابلش می بینیم تغییر دهیم. همچنین برای تغییر آیکون ، عکس آیکون خودمون رو در مسیر res>drawable  پیاده (paste) می کنیم و در فایل منیفست مقدار android:icon رو به نام عکس جدید تغییر می دهیم.

پس پوشه res برای فایل های جانبی شامل عکس ، مقدارها(values) ، رابط کاربری (layout) ها و منو ها می باشد که کلاس های جاوا این فایل هارو استفاده می کند.

بخش Gradle Scripts در دایکتوری ، نشان دهنده ابزار gradle می باشد ، این ابزار ما رو در ساخت فایل خروجی و استفاده از کتابخانه ها و امن کردن کد ها جهت جلوگیری از مهندسی معکوس و لو رفتن کدها کمک می کند. اگر فایل (build.gradle(module:app رو باز کنید می توانید ورژن (نسخه) ی اپ خودتون رو تغییر دهید ، یا در dependencies کتابخانه های جدیدی اضافه کنید ، منظور از کتابخانه ها ، کدهای آماده ای است که قبلا افراد دیگری نوشته اند و ما برای افزایش سرعت و بهینه سازی از آنها استفاده می کنیم ، که در آموزش های بعدی بهتر با کتابخانه ها آشنا خواهید شد.

در پوشه ی java شما چند پوشه ی دیگر غیر اصلی می بینید که داخل پارانتز نوشته شده androidTest و test که برای تست سریع به جای اجراهای متعدد استفاده می شود این قسمت هنگامی کاربرد دارد که شما کلاس های متعدد جاوا در پوشه های تو در تو دارید و تست کارایی آنها بصورت اجرای اپ بسیار سخت است ، که در این صورت باید بصورت تست ، عیب یابی کنید.

خب تا اینجای کار با کلیات تا حدودی آشنا شدید ، البته به این منظور نیست که شما الان توسعه دهنده اندروید هستید ، بلکه فقط آشنا شدید :) ، ولی نگران نباشید بزودی شما هم اندرویدکار می شوید اگر پشتکار و علاقه داشته باشید.

برای گرفتن خروجی از اپ اولیه و خام می توانید از نوار ابزار بالای اندروید استودیو Build>Generate Signed APK فایل نصبی اندروید رو بسازید.

نظر دهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلد های ستاره دار الزامی می باشند *